Til tross for et voldsomt snøvær, fant hele 25 stk veien til restauranten. På menyen sto en helt fantastisk ribbesandwich i dansk stil med tilbehør. I tillegg til utsøkt mat fikk vi innblikk i hvordan det er å drive restaurant i en pandemi, hvilke utfordringer man har hatt og hvordan man har utnyttet «tomrommet» uten gjester. Marianne Kalleberg kunne fortelle hvordan de hadde gått til bøkene og stort sett samlet alle ansatte i restauranten hver dag for å studere og ta fagbrev. Resultatet ble at 5 ansatte nå hadde, eller var på vei til å ta, fagbrev slik at de sto bedre rustet når utelivet igjen åpnet som normalt. Historien var god og til ettertanke for mange, om hvordan man kan tenke nytt og komme styrket ut av utfordringer.  

Julefrokostens hovedforedrag kom fra Erlend Årsborg som er daglig leder og eier av Drum Brew / Ølsmak. Han ga oss et ærlig, ekte og jordnært innblikk i hvilke opp og nedturer det er å starte firma. At marginene for suksess noen ganger kan virke veldig små og utfordringene enorme. At fokus, målrettet arbeid og stå-på-vilje kan gi gode resultater til tross for veldig dårlige odds.  

Han fortalte om flere tusen liter øl som kun var timer fra å bli kastet, til å bli kåret som vinner av «årets øl» av Det norske måltid. Om logo-forvirring som engasjerte advokater fra en av verdens største vinprodusenter, om viktigheten av å velge rette samarbeidspartnere og ikke minst, om gleden av å oppnå gode resultater. 

Drum Brew har markert seg de siste årene med å vinne en rekke priser for sitt øl og hvordan de målrettet jobber med å gjøre øl til en matkultur via ølsmaking. Arbeidet og stå-på-viljen er imponerende, historien og veien videre er spennende. Målet til Erlend og Drum Brew er å nå ut og etablere seg i USA. Vi ikke i tvil, det skapes historie i Torvgata, og reisen har så vidt begynt. 

Vi fikk også en liten forsmak på neste frokostmøte, «Heispitch – kunsten å være tydelig», hvor Peder Tellefsdal fra Innoventi ga oss en smakebit på hvordan man skal være engasjerende og kortfattet på samme tid. En øvelse alle som driver med markedsføring og kommunikasjon vil nyte godt av. Vi ble hektet og gleder oss alt til 12. januar for å høre mer. 

Påmelding kan gjøres her:
https://markedsforum.com/arrangementer/heispitch-kunsten-a-vaere-tydelig-120122

Til slutt vil vi ønske alle medlemmer en riktig god jul og et godt nytt år. Vi gleder oss til å skape nye møtepunkter, arenaer og bygge fellesskap i 2022. 

Styret

 

Foto: Mona Hauglid Foto