Sted: Arendal Kulturhus
Tid: Onsdag 15. februar 2012 kl. 08.00–13.00

Mer enn 150 deltakere var tilstede på Markedsforum Aust-Agders inspirasjonsseminar «Suksess Smitter» i Arendal Kulturhus. Suksess Smitter 2012 ble en suksess med mye folk, god stemning og flotte tilbakemeldinger på både arrangement og innhold.

Alle foredragsholderne fokuserte på hvor viktig menneskene er i forhold til mediene. «Det er ikke mediet som er det sentrale. Det er mennesket», sa Marte Kloumann, markedsansvarlig for Lille Vinkel Sko, i sitt foredrag om markedsføring via Facebook.

Dette var også Ingeborg Volan fra Gambit sitt fokus. I dag er folk deltakere i større grad en før. De tar ikke bare imot informasjon, men deltar. «Skal du lykkes i å bli sett og hørt på Internett må du ha noe interessant å si til en målgruppe som du kjenner», sa Marte Kloumann og la til:»Snakk mindre om deg selv og hva du kan tilby og snakk mer om kunden din – vis at du er interessert i det som opptar kunden.»

Også Jan Grönbeck fra Google Norge fokuserte på brukervennlighet sett fra kundens ståsted. Med økt bruk av smarttelefon, forventer etter hvert kundene  å finne relevant informasjon ved hjelp av noen få tastetrykk. «Prøv å sette deg inn i hvordan din kunde tenker – og legg ut nyttig informasjon med dette for øye», var noe av essensen i hans foredrag.

 

Jan Grønbech, Google Norge: Storebror ser deg
Å «google» noe eller noen har blitt et begrep og en hverdagslig handling for de fleste av oss, men hvilke mekanismer er det som gjør personer og virksomheter synlige i verdens største informasjonsdatabase?
Jan Grønbeck fra Google Norge har hatt en sentral rolle i den norske internettbransjen siden 1995 og før han ble rekruttert av Google i 2005 jobbet han blant annet selskaper som A-pressen, Hjemmet Mortensen, Orkla Media og TV2 Interaktiv.

 

Ingeborg Volan, Gambit: Nettkommunikasjon for dummies

Å bruke nettet som kommunikasjons- og markedsføringskanal er mer krevende enn small talk på sosiale medier. Det er forskjell på å prate og å ha noe å si. Ingeborg Volan fra Gambit har jobbet med nettkommunikasjon og markedsføring på nettet i flere år og har erfaring i å bruke facebook, twitter, blogging og andre sosiale kanaler som jobbverktøy.

 

Marte Klouman, Lille Vinkel Sko: Facebook på godt og vondt
Den lille skobutikken ”Lille Vinkel Sko” på Majorstuen er blitt landskjent, mye takket være sin aktive bruk av sosiale medier. Facebooksidene til skobutikken er blitt kåret til en av landets 10 beste Facebooksider. Marte Klouman, markeds- og internettansvarlig for Lille Vinkel Sko forteller en suksesshistorie – ikke helt uten feiltrinn.

 

Per Arnstein Amot, Dyreparken: Kunsten å forvalte en suksess
Gjennom systematisk jobbing har Dyreparken inntatt posisjonen som en av Norges sterkeste merkevarer. Adm. Dir. Per Arnstein Aamot skisserer suksesskriteriene for veksten og litt om hvordan de jobber med grunnlaget for videreutvikling av Dyreparken.