Prisen ble delt ut under frokostmøtet «Årets Markedsfører» i auditoriet på Eureka kompetanse, torsdag 12. mai 2022.

Premien bestod av heder, ære, diplom, mandolin og en annonsepakke i Agderpostens kanaler til en verdi av 70 000 kroner. I tillegg til hovedprisen ble det delt ut «Hederlig omtale» og «Årets Stunt» til henholdsvis Hummer & Kanari og Canal Street.

Eivind Håverstad, Kristin Maria Huseby og Fredrik Opheim fra juryen presenterte finalistene og delte ut prisene.


FINALISTENE


Canvas Hove
Juryens begrunnelse:
Etter et famlende første driftsår tok Canvas Hove grep om både internkultur og selve kundeopplevelsen – fra første henvendelse og booking til selve oppholdet. En enhetlig kommunikasjon og lekre bilder ble effektive virkemidler i markedsføringen av den gode følelsen. De vakre omgivelsene og de mange aktivitetene ble innovativt formidlet i alle kanaler, fra gullrekka-tv og samarbeid med fotografer og influensere til målrettet egeninnsats i sosiale medier.

Resultatet har blitt en omsetningsøkning på over 50%, topp-score på Trip Advisor, og så fullt belegg at de måtte avvise flere av henvendelsene om tv-produksjoner.


Kanalselskapet

Juryens begrunnelse:
Å blåse nytt liv i en kampanje som allerede har vart i flere tiår krever både pågangsmot og nytenking, og i innspurten inn mot Arendals byjubileum satte Kanalselskapet virkelig inn et ekstra gir. Et modig grep var å forkaste den vanlige pepringen av budskapet i flest mulig kanaler (no pun intended!) og i stedet målrettet følge en nøye planlagt strategi for å nå de rette menneskene med det rette budskapet. Ved å kun forholde seg til riksdekkende media unngikk de avsporede diskusjoner i lokalavisens kommentarfelt og på sosiale medier.

I november 2021 kom endelig gjennomslaget, da Arendal bystyre vedtok å stille seg positive til kanal og en foregående reguleringsplanprosess med forbehold om privat finansiering.


Arendals Fossekompani –
Årets Markedsfører 2021
Juryen begrunnelse:
Arendals Fossekompani var lenge mest kjent som et lokalt vannkraftverk og gjorde lite ut av seg. Da de tok en strategisk beslutning om å bli mer synlige, var målet å bli oppfattet som en attraktiv arbeidsgiver med base i Arendal, å fremstå som en seriøs investeringspartner og bedriftseier, og å gi selskaper økt verdi i kraft av å være eid av denne bedriften.

Ved hjelp av innsiktsfull jobbing med markedsføringen – blant annet gjennom spissede vinklinger og bevisst valg av kanal for hver enkelt historie – har de fått høy synlighet i mediebildet både lokalt og nasjonalt.

Arendals Fossekompani har opplevd økt etterspørsel om eierskap, fått flere søkere til utlyste stillinger og blir omtalt som en god eier. De har oppnådd et sterkt omdømme som en samfunnsutvikler som skaper møteplasser og attraktivitet i regionen.

Vi gratulerer Arendals Fossekompani som Årets Markedsfører 2021.


HEDERLIG OMTALE 2021

Hummer & Kanari
Juryens begrunnelse:
Sommerbyen Arendal er fantastisk – for voksne. For barna er det straks litt mindre ting å ta seg til, og utgangspunktet for konseptet var å skape en aktivitet som barn kunne gjøre sammen med foreldrene sine. Det startet med et enkelt papirskattekart; derfra har det ballet på seg med sprell som kapring av Merdøferga, livesendinger på Facebook og nettsida skattejakt.no med et interaktivt skattekart for mobilbruk. En miks av kreative påfunn og målrettet digital markedsføring har så langt fått over 2500 barn med på moroa, avtaler er inngått med partnere som Arendal bibliotek og Vitensenteret Sørlandet, og reisebyråer i Oslo står på hold på linje 3.

Figurene Hummer og Kanari elsker Arendal, og det smitter! Fra å være et ekstrapåfunn i oppdraget for Visit Arendal har disse to nærmest blitt en egen institusjon, der det kun er markedsførerparet Stig og Anita A. Solberg sin fantasi som setter grensene. Det betyr gjerne at det faktisk ikke finnes noen grenser..!


ÅRETS STUNT 2021


Canal Street
Juryens begrunnelse:
I fem døgn i november kunne arendalsfolk se bilder på sosiale medier av nedtellingsklokker som var timet til et felles tidspunkt. Klokkene var plassert hos ulike bedrifter, med oppfordring om å poste bilde med emneknaggen #breakingnewsarendal for så å gi klokka videre. Det ble raskt avslørt at Canal Street sto bak, men hva som egentlig var på gang fikk ingen vite. Stuntet ble en snakkis – det ble rift om å få tak i en klokke og med det anledning til å skape blest om egen bedrift.  

Viral kampanje på sosiale medier, stor dekning i lokal presse og 10 000 plakater, 4000 flyers, store bannere i byen. Dette tok jo helt av.

Målet med kampanjen var å selge ut over 10 000 billetter til Aha-konserten, hvilket ble gjort på en drøy time.


ÅRETS JURY
Kristin Maria Huseby –  Innoventi (juryleder), Birgit Fostervold – Asplan Viak, Fredrik Opheim – Uveil, Connie Johnsen – Vitensenteret Sørlandet, Eivind Håverstad – Sparebanken Sør, Susanne Irgens Ommundsen – Tyholmen Kolonial

Foto: Mona Hauglid Foto